. : :   : : . .

S t e     n á v š t e v n í k

návštevná kniha

Posledná aktualizácia: 06.10.2013

HISTÓRIA|NOVINKY|AKCIE|FOTO|SPONZORI|2%Z DANE|KONTAKT|NAJBLIŽŠIA AKCIA|NAŠE OBĽÚBENÉ|PORADENSTVO|HLAVNÁ

Okolo Znojma - 3 dňová cyklopohoda - 28. 8. - 1.9. 2013

Po skúsenostiach s cyklistikou po južnej Morave spred dvoch rokov bolo rozhodnutie pokračovať v prebádaní tohto kraja veľmi jednoduché. Voľba však padla na územie ešte západnejšie od Mikulova - okolie Znojma a povodie rieky Dyje.
   Za Cykloklub Nižná sa akcie zúčastnilo 15 členov, spolu s partiou okolo Miloša a Anetky Kondelových, s ktorými sme spoločne šliapali do pedálov,  nás bolo 35. Ako základňu, odkiaľ sme vyrážali spoznávať krásy južnej Moravy a severného Rakúska, sme si zvolili zastrčenú dedinku - Lesná u Znojma - známu tiež múzeom historických motoriek a vozidiel.  Po vyše 350 kilometrovej ceste sme sa neskoro večer, za stáleho dažďa, ubytovali v kempe ako vystrihnutom z rokov 80-tych. Zrejme kemp mal ladiť so spomínaným múzeom.... Ale neprišli sme tu vyspávať vo fajnových duchnách. Cyklotrasy v tomto kraji dajú zabudnúť na akékoľvek iné nepríjemnosti.

1. deň - trasa - profil
   Prvé ráno bolo múdrejšie večera - aspoň čo sa počasia týkalo. Obloha modrá ako v kalendári, bezvetrie a ešte sa aj oteplilo, takže aj voda v bazéne bola prijateľná pre plavcov.... Po výdatných a bohatých raňajkách sme začali sedlať dvojkolesových tátošov a o 10 hodine sme vyrazili na prvú spoločnú túru - okolo Vranovskej priehrady. Čakalo nás okolo 50 km cyklotrás v povodí rieky Dyje, so strmšími a krátkymi kopčekmi, ale aj prudkými klesaniami. To prvé, hneď za Lesnou, nám pripomenulo, že opatrnosti v pelotóne nie je nikdy dosť.... Ale boli to našťastie len ,,cyklolišaje,,... A navyše aj posledné. Potom už len pohoda na kolesách...
   Vo Vranove nad Dyjí pod zámkom sme skonsolidovali sily a pelotón a už nás čakalo prvé náročnejšie stúpanie, ktoré nás rozťahalo a roztrhalo na niekoľko častí. Vzhľadom na rôznu výkonnosť účastníkov sa vytvorili skupinky, ktoré mali rôzne trasy, ale rovnaký cieľ. Naša 9-členná skupinka si zvolila dlhšiu - južnejšiu trasu okolo Vranovskej priehrady.

2. deň - trasa - profil

Druhý deň preriedil naše rady o detských účastníkov, ktorí mali po včerajšom dni voľno. My sme zvolili trasu smerom na západ, teda k susedom do Rakúska. Použili sme cezhraničný cykloturisticky priechod Čížov - Hardegg.  Tesne pred rakúskou hranicou sme mali možnosť vidieť na vlastné oči zbytky bývalej železnej opony, ktorá oddeľovala povestný ,,východ a západ,,.... Pohľad na ostnaté drôty a zátarasy aj po toľkých rokoch vzbudzoval v nás veľmi zmiešané pocity, ktoré našťastie pominuli hneď ako sme sa napojili na cyklotrasu vedúcu k mestečku - Hardegg. Mesto sa skladá z 10 katastrálnych území, v ktorých žije 1 384 obyvateľov. Katastrálne územie Hardegg má len 78 obyvateľov, preto býva toto mesto označované ako najmenšie mesto v Rakúsku. My sme navštívili rovnomenný zámok Hardegg, ktorý patrí grófke Marianne Pilati von Thassul zu Daxberg. Mali sme obrovské šťastie v tom, že lístky na prehliadku nám predávala samotná majiteľka hradu - staručká dáma hovoriaca celkom slušne česky. Po hodine strávenej obhliadkou hradu sme sa napojili na krásnu cyklotrasu, ktorá nás zaviedla do mesta Retz. V minulosti rozmach tohto mesta spôsobil paradoxne úpadok mesta Hardegg. Ale my sme sem prišli hlavne kvôli múzeu bicyklov a cyklistiky na území dnešného Rakúska a Čiech. Na ploche 400 m2 sme mali možnosť vidieť vyše 140 exponátov bicyklov, najstarší - ešte drevený - bol z roku 1820.... Ozajstná pastva pre oči.
   Cestou naspäť sme navštívili najznámejšie moravské vinárske dediny, chceli sme okoštovať aká bola tohtoročná úroda viniča. Ale zrejme sme prišli príliš zavčasu, lebo čas burčiaku mal ešte len prísť - tak o dva týždne....
   Nechceným vyvrcholením tejto trasy bol veľmi adrenalínový prejazd Znojma v poobedňajšej dopravnej špičke, spôsobený drobným zaváhaním navigátorov.

3. deň - trasa - profil

Tretí deň mal mať charakter oddychovej trasy, ktorá sa ale z ,,objektívnych,, príčin natiahla, takže v závere etapy sme väčšinou mali na tachometroch viac ako 80 km. Obzvlášť veľmi silné emotívne zážitky mali jazdci na cestných a trekingových bicykloch, keď trasa z ničoho-nič viedla čerstvo pokoseným kukuričným poľom, či skalnatou makadamovou cestou. Našou prvou zastávkou bol zámok v Jevišoviciach, kde sme si mohlo pozrieť - ale nie fotiť - všetko okolo kulinárstva na Južnej Morave, vrátane starých kredencov, maľovaných skríň, jedálenského riadu, kuchárskych kníh, ktoré čítavala možno ešte Babička svojím vnúčatám Jeníkovi, Adélke, Barunke a psom Sultánovi a Tyrlovi....
    Kúsok od zámku sme sa boli pozrieť na krásny domov dôchodcov s rozľahlým parkom, plným sôch a súsoší. Cestou späť nás veľmi potešil výkon najmladších účastníčok trasy - Andrejky a Ivanky Regulyových, ktoré bojovali celú trasu a v závere sa zmohli ešte na záverečný šprint.

text a foto: Ivan Opát a Daniel Paľa

Viac foto si môžete pozrieť: tu

Optimálne rozlíšenie monitoru pre IE4 a vyššie je 1024x768 px. Pre Cykloklub Nižná ici ©2006-2008.

..............................................................................................................................................................