S t e     n á v š t e v n í k  

Posledná aktualizácia: 08.01.2016


HISTÓRIA|NOVINKY|AKCIE|FOTO|SPONZORI|2%Z DANE|KONTAKT|NAJBLIŽŠIA AKCIA|NAŠE OBĽÚBENÉ|PORADENSTVO|HLAVNÁ


Na tomto mieste poradíme začínajúcim cyklonadšencom, ako dosiahnuť pocit šťastia na bicykli
(
keď už to nejde inak)

V PRVOM RADE JE POTREBNÉ SI URČIŤ, AKO A KDE BUDETE BICYKEL POUŽÍVAŤ, K ČOMU VÁM MÁ BICYKEL SLÚŽIŤ.

Rozdelenie bicyklov podľa spôsobu využitia:
Horské - sú určené prevažne do náročného terénu. Tento bicykel si vyberá cyklista, ktorý bude jazdiť v teréne mimo cesty. Na tomto bicykli sa dá jazdiť samozrejme aj po cestách, ale svojou konštrukciou a typom pneumatík je určený hlavne do náročnejšieho terénu. Záleží potom na cenovej kategórii bicykla, pre aký náročný terén je určený.
Krosové - sú určené ako do terénu, tak aj na vozovky a cesty. Tento bicykel vyberá cyklista, ktorý ho bude zhruba z 80% používať na poľných, lesných cestách, na spevnených komunikáciách. Krátkodobo možno tento bicykel využívať v nenáročnom teréne i mimo cestu. Konštrukcia rámu je prispôsobená pohodlnejšiemu - napriamenejšiemu sedeniu jazdca oproti bicyklu horskému. Tento typ bicykla je v poslednej dobe veľmi populárny a je priamo predurčený pre cykloturistiku.
Trekkingové - tieto sú určené hlavne na vozovky a spevnené cesty. Je vyložene  nevhodné tento typ bicykla využívať v akomkoľvek teréne. Trekkingový  bicykel je vhodný vďaka svojmu vybaveniu ako dopravný prostrie- dok, ktorý možno získať doplnením krosového bicykla doplnkami a príslušenstvom (blatníky, svetlá, nosič atd.)
Cestné - sú určené pre športovú jazdu na cestách a uzavretých okruhoch. V žiadnom prípade sa nedoporučuje tento typ bicykla využívať v akomkoľvek teréne.
BMX a freestyle - sú určené pre využitie buď na uzavretých okruhoch alebo na spevnených uzavretých priestoroch určených pre tento druh bicykla. V žiadnom prípade nie je vhodné sa na týchto bicykloch premiesťovať na dlhšiu vzdialenosť.


   AK SI VYBERIETE TYP BICYKLA, KTORÝ VÁM BUDE ČO NAJVIAC VYHOVOVAŤ PO STRÁNKE VYUŽITIA, JE DôLEŽITÉ VYBRAŤ SI BICYKEL TIEŽ PODĽA VEĽKOSTI.   VEĽKOSŤOU BICYKLA SA ROZUMIE  DĹŽKA SEDLOVEJ TRUBKY.

Pri krosových a trekingových bicykloch sa tento údaj uvádza v palcoch (angl. INCH - 2,54cm). Pri cestných bicykloch je väčšinou tento údaj uvádzaný v centimetroch alebo milimetroch.
Ako teda z uvedeného vyplýva, neexistuje tzv. univerzálna veľkosť bicykla, ale je potrebné sa pri výbere veľkosti bicykla riadiť obecnými poznatkami, prípadne dať na odborníka v špecializovanom obchode s cestnými bicyklami.
Ďalší rozmer, s ktorým sa môžete a často stretávate, je priemer kolesa. Bežne sa môžete stretnúť s týmito rozmermi: 10", 12", 16", 18", 20", 24"  - detské
              26" - dospelácke
              27", 28" - krosové, trekingové a cestné  

AK MÁTE VYBRATÝ PRÍSLUŠNÝ TYP BICYKLA A VEĽKOSŤ, JE TREBA SA ROZHODNÚŤ PRE VARIANTU RÁMU.

Rámy sa všeobecne rozdeľujú na dva typy: - pánsky - dámsky
Muži preferujú tzv. pánsku variantu rámu, ale ženy nie vždy volia dámsku variantu rámu. Zvlášť športovo založené ženy často volia pánsku variantu rámu vzhľadom k ich pevnejšej konštrukcii.


SPRÁVNE SEDENIE NA BICYKLI
Správne sedenie je naozaj veličina číslo jeden. Jeho správne nastavenie vám umožní vyvarovať sa mnohým nepríjemnostiam, od posmešných pohľadov, až po zničený chrbát a neefektívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého sedenia budete vypadať na bicykli ako prostý amatér, pôjdete pomalšie a skôr sa unavíte. Nebude vám nič platné, že máte bicykel, na ktorý iný neušetrí trebárs za celý svoj život.
Opomeňme stroje zjazdárov, freestylistov, krasojazdcov a podobných odrôd cyklistiky, kde sa predsa len sedí na bicykli inak, v závislosti na technických kúskoch a bezpečnosti a kde sa nepotrebujete rútiť do kopce pätnástkou a po rovine štyridsiatkou. Ste predsa klasický biker na klasickom horskom bicykli, ktorý sa nechce len prevážať po lese, ale doslova po ňom lietať a potom sa kamarátom smiať, akí sú pomalí.

Sedlo

- má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani hore. Pokiaľ ho budete mať "do kopca" (špičkou hore), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať dopredu. V opačnom prípade sa sedlom "z kopca" (špičkou dole) sa zase budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo. Aj tak je treba povedať, že keď nie sedlo úplne vodorovne, tak skôr mierne (ale ozaj mierne a neznateľne) sklonené dopredu. Aj tak si ho niektorí pretekári montujú. Predovšetkým však s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla.

Ako vysoko?

Toto je zásadná veličina. Nie sme vedci, ale kedysi vedci zisťovali, aká má byť správna poloha a výška sedla, aby všetky svaly na nohách pracovali čo najefektívnejšie na plný plyn. Vzali si na pomoc niekoľko jazdcov, na nohy im nalepili snímacie elektródy, ktoré presne zaznamenávali pohyb a efektivitu jednotlivých svalov nôh. Potom presne určili, v akej správnej polohe má sedlo voči pedálom byť. Vy sa isto nenecháte laboratórne skúmať, ale už dlho existuje pravidlo, podľa ktorého nastavíme výšku sedla čo najlepšie, ako na horskom bicykli, tak aj na cestnom.
Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu (v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť úplne natiahnutá ani viac skrčená. Pokiaľ budete mať nohu úplne natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete na bicykli pri jazde tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.
Pre správne nastavenie výšky sedla predpokladáme, že máte správne vysoký bicykel. Pri horskom neexistuje zásadné pravidlo, aký vysoký bicykel má byť. Je spôsobené mnohými variantmi stavieb rámov. Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek. Sú bicykle sloopingové (horná rámová trubka je dozadu sklonená), rôzne odpružená a podobne. Veľkosť bicyklov tiež veľa výrobcov meria odlišne. Prv sa meralo spravidla od stredovej osy po os hornej rámovej trubky (horná trubka rámu od sedla k riaditkám). Dnes niektorí uvádzajú rozmer od stredovej osy po horný okraj sedlovej trubky rámu, ktorá môže pod sedlom značne presahovať hornú rámovú trubku. V zásade môžeme odporučiť, a to tiež z estetického hľadiska, že sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm, skôr viac. Súčasne preferujeme bicykel čo najmenší s ohľadom na tuhosť rámu. Menšie bicykle tiež vypadajú lepšie. Pokiaľ budete mať bicykel menší, riaditka budete mať nižšie než sedlo (alebo aspoň vo výške sedla), čo je správne.
Ak ste dlháň a nemôžete zohnať veľký bicykel, nemáte inú voľbu, než sedlovku vytiahnuť do správnej výšky veľmi vysoko, prípadne si obstarať dlhšiu. Premýšľajte ale, či nie je bicykel pre vás súčasne príliš krátky. Dajte pozor na limit maximálneho vytiahnutia, ktorý býva na sedlovkách označený. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky sedlovou skrutkou v ráme, čo sa často deje, zvlášť pri duralových rámoch. Správne má byť sedlovka zasunutá minimálne tak, aby jej spodný okraj bol aspoň trochu pod dolným okrajom hornej rámovej trubky. Ak ste však  nútený vytiahnuť sedlovku až po limit, je na zváženie, či nie je pre vás bicykel malý a tým aj súčasne krátky. Nie vždy sa dá dohnať príliš krátky rám dlhším predstavcom, ktorý uchycuje riaditká k rámu. Vytiahnutie sedlovky vzhľadom k vašej postave si v obchode vyskúšajte.
Zabudnite teda na rôzne chytré poučky. Jedna z nich trebárs radí, že si máme stúpiť obkročmo nad bicykel a medzi rozkrokom a hornou rámovou trubkou má byť určitá vzdialenosť. To je tvrdenie dosť nepresné a práve s ohľadom na rôzne stavby rámov často nezmyselné.

Poloha chodidla na pedáli

Sedlo už máme správne vysoko a tak sa pozrime, ako sú umiestené vaše chodidlá.
Pretože väčšina z vás už používa nášľapné pedále, tak je potreba začať pri zarážkach, ktoré sa skrutkujú na topánky. Namontujeme ich len zhruba a dobre utiahneme. Pokiaľ skrutky pritiahneme zľahka a zarážka sa vám na topánke bude hýbať, môže sa vám stať, že nohu z pedálu už nevycvaknete a budete tak nútený spať, jesť a chodiť do kina s pedálom na nohe. Nohu musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak možno budete šliapať s kolenami od seba. Alebo budete vypadať ako kačka. Opomeňme skutočnosť, že si otieraním topánky o kľuku zmažete nápis na vašich drahocenných kľukách. Kĺb palce na chodidle má byť nad osou pedálu. Ani pred ňou, ani za ňou.
Posúvame sedlo
Teraz ešte musíme skontrolovať, či máme v správnej polohe sedlo (vodorovný posun) s ohľadom na pedále. Kľuku otočíme do vodorovnej polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Zoberieme nitku so závažím a  priložíme na špičku kolena. Dole nám musí prechádzať nitka stredom osy pedálu.

A čo riaditka?

Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžete sa riadiť svojimi pocitmi. Aj tak však je veľmi dôležitá správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riadítka a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa nám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudeme musieť ruky pri brzdení na riadítkách zbytočne pretáčať. Správna vzdialenosť a výška riaditiek voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké výjazdy. Býva to i ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtami kamarátov, kde budete lapať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte pivný mozoľ, ktorý vás obmedzuje, dáte si isto riaditká vyššie a bližšie. Aj tak sa snažte, aby ste nevypadali na bicykli narovnaní, ako za kuchynským stolom, alebo neboli príliš natiahnutý a ostatní nadobúdali dojem, že vám chcú riaditká utiecť dopredu. Keď si nastavíte správne sedenie na bicykli podľa nášho návodu, určite budete spokojný. Budete si možno spočiatku musieť na nové sedenie zvyknúť, pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli zle, ale zakrátko poznáte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia i dnes pre horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom, cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše svaly musia byť v optimálnej polohe. Len tak podajú ten najlepší výkon a unavia sa neskoršie, ako pri nesprávnom sedení. Posed ale nie sú len nohy v pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova hovieť. Musí sa tešiť na to, až ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte nesprávne, ďaleko vás nedovezie.

Niekoľko našich malých rád

Nastavte si doma posed podľa nášho návodu, dejte si do tašky potrebné náradie a choďte sa previezť okolo bytovky. Skúste si, ako sa vám ide a posed priebežne dolaďte.
Než predáte svoj starý bicykel, na ktorom sa vám dobre sedí (samozrejme správne sedí), zmerajte si na ňom základné vzdialenosti. Výšku sedla od stredovej osičky a vzdialenosť špičky sedla od riaditiek. Rozhodne nemeňte výšku sedla od zeme, pretože takmer každý bicykel má stred umiestený od zeme v inej vzdialenosti. Záleží to na geometrii stavby rámu. Na novom bicykli budete sedieť rovnako dobre a ušetríte si prácu s nastavovaním rovnakého sedenia na novom bicykli. Prehoďte si na nový bicykel svoje sedlo zo starého, na ktorom ste niekoľko rokov sedeli. Načo presviedčať zadok, že to nové sedlo je lepšie a že si musí zvyknúť na iné, o ktorom nie ste presvedčený, že bude lepšie. I váš zadok si dosť pamätá.
Pri nastavovaní zarážok na topánkach myslite na to, že už pri prvom utiahnutí sa vám do topánok vytlačia drážky zo zúbkov na spodnej strane zarážok a zarážky budú pri ich prestavovaní chcieť skĺznuť znova do prvej polohy.
Keď už hýbete so sedlom hore a dole, namažte si sedlovku v dĺžke, ktorá je zasunutá v ráme, vazelínou. Za dva roky sa rozhodnete ju vybrať a môžete byť prekvapený, že vám do rámu "zarastie" tak, že vám nič nepomôže ju vybrať. Mažte ju i v priebehu roka, zvlášť vtedy, pokiaľ jazdíte i v zime.
Správny posed nie je pre vaše svaly všetko. Ešte musíte dobre šliapať. Na bicykli seďte kľudne a snažte sa, aby bicykel poháňali len nohy (čo tiež iného, že?) a nie pohyby celého tela. Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočný klik mierne sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme príliš špičkami. Pokiaľ budeme mať správny posed a nie ste drevo, chodidlá sa vám samé budú otáčať v správnej polohe. Pre nácvik správneho šliapania je vhodné si zaobstarať cyklistické valce, ktoré nekladú pri jazde takmer žiadny odpor. Používajú sa predovšetkým pre rozjazdenie (zahriatie organizmu) pred pretekom, ale i pre nacvičovanie krúživého pohybu nôh a pre zrýchlenie frekvencie šliapania (na ľahší prevod).
Riadítka musia byť dostatočne široké. Nie príliš úzke, aby sme nemali ruky pri sebe, stláčali si hrudník a zle dýchali. Ani nie príliš široké, aby sa nám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie než naše ramená.
Pokiaľ máte doma malú ratolesť, pri ktorej predpokladáte, že bude športovať a teda aj jazdiť na bicykli, dbajte na to, aby už od útleho veku na bicykli sedela správne a nechytila zlé návyky.
Aby tvoje oko nezaliala slza, ktorá sa z teba vyrynie po strate tvojho milovaného stroja, dbaj na správne zabezpečenie proti krádeži počas krátkej pauzičky (takto nie, skôr takto).                 zdroj www.bikeboy.cz

HISTÓRIA|NOVINKY|AKCIE|FOTO|SPONZORI|2%Z DANE|KONTAKT|NAJBLIŽŠIA AKCIA|NAŠE OBĽÚBENÉ|PORADENSTVO|HLAVNÁ


Optimálne rozlíšenie monitoru pre IE4 a vyššie je 1024x768 px. Pre Cykloklub Nižná ici ©2006-2008.

.......................................................................................................................................................................